Hegyes - Kereszthegy - Eszenyő tisztása

Látványosságokban gazdagegynapos kirándulás tervezhető Remetéről: Hegyes - Kereszthegy - Eszenyő tisztása útvonallal.
Közepes nehézségű, szintkülönbség 750 méter, a menet idő 9-10 óra. Turistajelzés nincs, de az útvonal könnyen követhető.

A csutakfalvi temetőtől jobbra a Remete - Laposnya (Lapusnea) - Erdőslibánfalva (Ibanesti) megyei útvonalon indulunk, jobbról az Eszenyő-völgyével párhuzamosan. Másfél óra múlva jobb oldalt az erdőpásztor házat és a bekötő utat elhagyva egy kőfejtő rakodó rámpája után átmegyünk az Eszenyő-patakán és utunkat az itt befolyó Kecskekő-pataka völgyében folytatjuk. Az eleinte málnabozótos, mogyorófás területen vezető úton felfele haladva jó óra után érünk el a Hegyes csúcsát jelentő Kecskekő sziklái alá.
A sziklatömböt jobbról félig megkerülve érhetünk fel a csúcsra (1483 m), ahonnan szép kilátás nyílik Remete és a Gyergyói medence egy részére. Alattunk szép tisztáson az Eszenyő-pataka és több esztena látható. A legszebb látvány a szemben levő Kereszthegy, utunk következő állomása. A csúcsról leereszkedve a nyugati oldalon rég lehagyott kanyargós erdei úton félóra alatt érünk le az erdei tisztásra.
A patakon átmenve egy enyhén balra ívelő úton, amely majd ösvényben folytatódik, érhetünk fel a Kereszthegy (1517 m) csúcsa alatti tisztásra. Magát a csúcsot erdő borítja, de a tisztásról szép kilátás nyílik a Fehérág Görgény völgyére. Távolban a Görgényi havasok legmagasabb hegye, a Mező-havas (1777 m) látható. Alattunk a Veres-mező, Barta-mezeje, Laposnya és Tolvajkút hatalmas erdőségei.
Valamikor Szászrégen felől itt tértek haza a remetei tutajosok. Sokukat útközben kirabolták, innen a Tolvajkút elnevezés is. Vadban gazdag erdőit az erdélyi fejedelmek is felkeresték, medvére, szarvasra vadászva. Állítólag Remete és a Görgényi uradalom határának I. Rákóczy György fejedelem a Kereszthegy vízválasztóját jelölte meg. Ugyancsak itt már megtalálható a ritkaság számba menő cirbolyafenyő (Pinus cembra), például a védetté nyilvánított Barta-tetőn.
A tisztás felső felének déli részén keskeny nyíláson ösvény vezet be az erdőbe, majd úttá szélesedik. Körülbelül egy óra alatt érünk le az Eszenyő-tisztására (a remeteiek Sároshídnak nevezik). Az út tulajdonképpen ma Hargita és Maros megye határát is képezi. A tisztáson emeletes erdészház van állandó erdővédelmi szolgálatra. A mellette elhaladó Laposnya - Remete erdei úton mintegy 14 kilométer megtétele után érhetünk vissza Gyergyóremetére.