Gyergyóremete - Eszenyő-patak gyalogtúra

Gyergyóremete (Remetea, 720 m) – Eszenyő-bükk alja (sub vf. Sineu) – Kecske-kő (Piatra Caprei, 1481 m) – Kereszt-hegy (vf. Crucii, 1516 m) – Bakta-nyereg (Pasul Bacta, 1130 m) – Eszenyő-patak (pârâul Eseniul)

jelzés: piros háromszög
távolság: 25.3 km
szintkülönbség: + 1130 m, - 970 m
menetidő: 8–9 óra

Gyergyóremetéről (Remetea, 720 m) indul a túránk, ide vonattal juthatunk el, leszállva a Gyergyóditrói állomáson (Ditrău) 2 km-t megtéve eljutunk a község főterére. Gépkocsival a DN12-es útról kell nyugatra térni Ditró központjában, de előtte itt érdemes megtekinteni a neogótikus kéttornyú templomot (a maga 75 méterével Románia második legmagasabb temploma) és a 17. századbeli barokk Szent Katalin templomot.
Gyergyóremete központjából nyugati irányba indulunk, 2.8 km-t megtéve, Csutakfalva előtt jobbra térünk, követve a DJ153C megyei utat. Ezen haladunk 4.8 kilométert, míg egy kisebb telepre érünk, itt a házak között nyílik jobbra a Veszes-pataki fakitermelő út. Innen rövid ideig az Eszenyő-patak (Esineul) mellett haladunk, követve a piros háromszög jelzést, míg ez jobbra – nyugatra – nem tér a Kecske-patak völgyébe. Ezen haladunk tovább három kilométert a völgy végéig, 350 métert emelkedve, majd meredeken kikapaszkodunk a Kecske-kőre (1.2 km, 270 m szint). Az 1481 m magas Kecske-kőről (Piatra Caprei) jó kilátás nyílik nyugati és északi irányba.
Innen délre indulunk, az erdős oldalgerincen haladunk másfél kilométert, erről letérve (tartva a déli irányt) ereszkedünk, majd jobbra térve kiérünk egy nagy mezőre, itt a két esztena között elmenve leérünk a völgyútra, az Eszenyő-patakhoz. A szemben levő erdős oldalvölgyön kapaszkodunk, – majdnem „toronyiránt”, egyre meredekebben – a Kereszt-hegyre, míg másfél kilométert és 350 m szintkülönbséget megtéve feljutunk ennek, a főgerincen fekvő, 1516 méter magas tetejére (Kereszt-hegy - Vârful Crucii). Az erdős csúcsról délnyugati irányba ereszkedünk tovább, a nemrég festett piros háromszög és a régi kopott gerincjelzéseket (piros és kék sáv) követve, majd 2.5 km-t megtéve – és 380 métert ereszkedve – megérkezünk a Bakta-nyeregbe (Pasul Bacta, 1130 m). Itt az erdészház mellett találunk forrást, a megyei úton – dél-keleti irányba haladva – eljuthatunk a Görgény-völgybe (Laposnyára), a fő-gerincet követve (kopott kék/piros sáv, 1-es túraútvonal) a Méhes-tetőt, Tatár-kőt, Gajnászát érintve a Bucsin-tetőhöz mehetünk.
Túránk innen a megyei utat követi, nyugatra indulva az első nagy kanyarból jó kilátás nyílik majdnem minden égtáj fele, majd 1.4 km-t megtéve eljutunk az Eszenyő-patak völgyébe. Jobbra – keletre – térve továbbereszkedünk a patak mellett haladó úton, míg 5.3 kilométert megtéve visszaérünk az Eszenyő-bükk alatti tanyához, út-elágazáshoz.
Télen, nagy hóban nem javallott a túra.

Pár fontosabb pont GPS koordinátái (WGS 84, fok° perc.perc’ formátumban)